Våld - en essä skrivning jag hade i skolan.


Våldet som leder till hämnd.

 

Historien om Hamlet, prinsen av Danmark, vars farbror tagit över tronen efter hans fars död. Hamlet besöks en natt av sin fars vålnad som berättar att hans farbror Claudius har mördat honom. Han sätter då upp en pjäs som skulle återberätta hur mordet på hans far hade gått till och tolkade kungens reaktion på detta som att han då var skyldig. Han beslutade sig då för att hämnas sin far.

 

Medea, kvinnan som gjorde allt för att rädda mannen Jason från de prövningar han utsattes för, vilket fick Medea att känna sig värdig honom. Jason lämnar Medea och sviker de två sönerna för att gifta sig med en kunglig. Hon beslutar sig då för att få sin hämnd på att han lämnat henne och beslutar sig därför för att förgifta prinsessan som gör att kungen också förgiftas.  I slutet av dramat så beslutar hon sig för att hon ska kunna få sin fullständiga självupprättelse och hämnd så måste hon döda sina två söner.

 

Taken, ett amerikanskt drama och action film som handlar om fadern Bryan som haft ett ansträngande och tid upptagande jobb under största delen av dotterns liv. Men när han tillslut fick välja bort sitt jobb på CIA för att komma dottern och exfrun närmre så handlade det endast om att göra upp för alla år av hans frånvaro som pappa. Han skämmer bort sin dotter Kim och släpper även iväg henne på en resa till Paris med kompisen Amanda. Hans kontakt med dottern blir mycket bättre, och under resan i Paris så hörs det flitigt. Under ett av samtalen bryter sig det in flera albaniska gangstrar och kidnappar tjejerna. Bryan ger sig då direkt av för att återfinna sin dotter och hennes kompis. Men när han sedan hittar hennes kompis Amanda död, efter att ha använts som sexslav så växer känslan efter vilja att få hämnd ännu mer. På jakten efter dottern så möter han på den gangstern som kidnappat henne och beslutar sig för att tortera honom för att få ut all information han kan tänkas behöva för att återfinna Kim. När han dock fått all information han kan tänkas behöva så tar hatet och ilskan efter hämnd över kroppen och han låter kidnapparen torteras till döds.

 

Jag valde dessa tre för att alla handlar om hämnden och våldet som ingår i det. I exempelvis Hamlet och filmen Taken så handlar det ju om att hämnas någon man älskar som utsatts för våld. Som berättelserna beskriver så känns hämnden de båda utför baserad på uttrycket ”ett öga för ett öga, en tand för en tand.” Medan i Medea så hämnas hon genom att döda både prinsessan som hon lämnats för, kungen och hennes två söner för att få den ultimata hämnden.

 

Hamlet och fadern i Taken hämnas någon de älskar som utsatts för våld och hämnas efter uttrycket ett öga för ett öga och en tand för en tand. Medan Medea gör sin hämnd för att orsaka Jason lika mycket psykisk smärta som hon själv tycker att hon har utsatts för. Så på detta sätt så kan Medeas hämnd kännas mer självisk än Hamlets och Bryans. Men gör det att hennes hämnd blir värre? Är det mer okej att hämnas och utsätta någon för våld om de gjort detsamma mot någon annan? Jag tycker personligen inte att det är mer okej. Men däremot har jag mer förståelse för varför Hamlet och Bryan hämnades och på sättet det gjorde det för än vad jag har för Medea. Jag ser inte att våld löser någonting och inte hämnd heller.  Och jag föredrar Jesus citat över det andra uttrycket, ”Ni har blivit lärda ett öga för ett öga, en tand för en tand. Men jag säger er, om någon slår er på högra kinden så vänd andra kinden till.” Jag har precis som de flesta väldigt svårt att leva efter ett sådant citat men försöker se all våld som onödig våld. Att säga att Hamlet och Bryan hade mer rätt att göra som de gjorde, är som att säga att om en mördare dödar en människa så är det inte okej. Men om vi sedan dödar mördaren genom dödstraff så är det våldet okej, för att mördaren gett sitt offer samma smärta som den själv ska få känna. Men jag tycker inte våld är okej då heller. Jag tycker i princip alltid att våld är onödig.

 

Medea är skriven under antiken, Hamlet under Renässansen och Taken är gjord nyligen. Men jag tycker det är svårt att koppla texterna efter när de är skrivna efter våldet. För jag tycker att våldet är densamma förr som nu. Det är minst lika brutalt och det är fortfarande väldigt mycket våld i dagens samhälle precis som i dåtiden.

 

Vi gillar filmer, böcker, serier osv som innehåller våld. Och vad kan det bero på? Vad är det med våldet som fascinerar oss? Jag har två teorier på detta och jag tror att båda stämmer. Mycket handlar nog om att det är ”förbjudet”. Våld är något vi inte vill möta till vardags, eller själva vill i huvetaget stöta på. Så genom att se våldsamma filmer och läsa våldsamma historier, så tror jag att man får känna på rädslan. Att de ofta förmedlar hur hemskt våld kan vara och vilka olika typer av våld det finns. Sedan handlar det nog mycket om fascination. Vi är nyfikna och fascineras av vad som kan hända, och vad människor faktiskt är kapabla till.

 

Jag tror att det både kan vara negativt och positivt att ha våld i medier. Jag tror att många filmer kan få folk att vilja testa det, eller att det slår fel i huvudet när de upptäcker hur mycket makt de kan få med hjälp av våld. Medan positivt kan vara att man upptäcker allt negativt med våld och blir skrämd helt enkelt. Att man tycker det är bättre så länge våld endast händer i filmerna eller i sagorna. För mig så är det så, jag blir skrämd av våld, av människor är kapabla till för makt och hur hämnden är ljuv. Att man kommer så långt att det känns som att våld är enda vägen ut, kan jag aldrig förstå. Jag tror inte på att våld löser någonting. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0