Reflektion

 

Jag var med i grupp tre, vilket innebär att vi har skapat mycket av det som var inne i graffiti utställningsrummet. Jag var framförallt med och planerade hur rummet skulle se ut, och pengarna. När vi gjorde pengarna tänkte nog alla att de skulle bli en plottrig, onödig detalj. Och de allra flesta förstod nog inte ens vad vi skulle ha de till. Så på ett antal lektioner skrev jag ut pengarna, klippte och klistra tillsammans med Camilla och Hanna M. Ett par av pengarna brände vi även i kanten. Och vad var meningen med det? Jo, vår utställning skulle vara uppbyggd med att det fanns både för och nackdelar med graffiti men att fördelarna skulle väga över. Men pengarna var på nackdelssidan. Och de var där för att det används/bränns onödigt mycket pengar på sanering. Pengar som skulle kunna läggas på andra samhällsproblem. Jag tyckte att de gjorde mycket för betydelsen men också var det en snygg detalj. Jag gjorde även tegelstenar, och de hade inte lika stor mening i sig. Utan var mer en fulsnygg detalj. För på tegelstenarna gjorde vi tags. Vilket de flesta människor anser inte räknas som konst i sig. Utan mer som fult klotter. Och därför gjorde vi det, för vi tyckte att det skulle också föra fram hur fult det kan vara. Däremot gjorde vi att fördelarna kan vara fler än nackdelar när vi hade utställningen, vilket går att diskutera. Men jag tycker själv att graffiti formen (sättet att måla på) borde vara lagligt på vissa ställen. Men däremot förstår jag också att om man skulle göra ena lagligt så blir det svårt att hålla borta annat sorters graffiti (t.ex. tags). Men jag tyckte att på vår utställning så lyckades vi föra fram fördelarna väldigt bra, men likaså nackdelarna. Och jag tycker nog att pengarna var de som förde fram nackdelarna störst. För man såg de och de gick inte att undgå och om man ser de tror jag de flesta tänkte, varför hänger det pengar i taket? Och så tog de och läste på den andra lappen som hängde bland pengarna, där det stod typ ”Onödigt mycket pengar spenderas på att sanera bort klotter varje år.” Och det tror jag fick effekt. Att folk börja tänka på att pengarna faktiskt kunde spenderats på annat viktigare om klottret upphörde.

Däremot tycker jag att vi även kunde tagit med hur mycket pengar som spenderades för att sanera per år i Sverige. Och säga vad de pengarna kunde gått på istället. Jag tror det hade fått folk att tänka ännu mer. T.ex. 250 000 kr spenderas på sanering varje år i Sverige. De pengarna kunde istället lagts på en skola som behövde byggas upp.

För då ser man verkligen hur mycket man kunde gjort och förändrat för pengarna istället för att göra rent Sverige.

Vi hade gjort en massa argument med för och nackdelar som låg fasttejpade på ett bord. Men jag tycker att man kunde tagit de starkaste argumenten från båda sidorna och tagit ut de som citat och satt upp på väggarna med lite större text. För att då skulle nog folk kanske hitta ett citat och vilja veta mer och i så fall skulle de börja läsa på lapparna. Men vet inte riktigt om jag själv hade gått fram direkt och läst på flera A4 papper med storlek 12 på text om för och nackdelar med graffiti. Men jag tycker fortfarande det är bra att ha med dem, för de utgör en viktig del i hela utställningen. Men för att få fler att fastna borde man kanske gjort som jag sa och tagit ut de allra starkaste.

Man hade nog även kunnat göra så att man lade pengarna i en stor hög någonstans så man hade sett mer massa, för att visa via ögonen att det dras mycket pengar. Men jag tycker nog att hänga de i taket var snäppet bättre. Eller så hade man kunnat göra mer pengar så att man både hade en hög med pengar och hängande pengar. Sen hade de inte heller skadat att ha ännu fler egen fotade bilder på graffiti som vi har sett. Både fler fula och fina, för att visa mycket olika sätt att skriva, spreja, måla på.

Vi började som sagt med en liten idé och med en skiss som sedan blev ett stort och maffigt resultat. Det var ju även så att vi kämpade mycket med vår utställning och det var tur att så många hjälpte till sista dagen så att vi hann med att få upp allt.

Slarvig skiss
RESULTAT BILDER:
Tjejen gjord i tejp som puttar på linjen mellan för och mot. Och hon står på för sidan.
En av alla pengar som hängde i taket. Ni ser här att de är skrynklade och brända.
Och tillsist tagsen på tegelstenarna!
Det var allt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0